Otázky a odpovědi k duálnímu pohonu Diesel Gas LPG

Truck1.2

Diesel Gas FAQ

Zde naleznete odpovědi na otázky nejčastěji kladené v souvislosti s přestavbami vozidel s naftovými motory na duální pohon Diesel Gas. Pokud zde nenaleznete odpověď na tu Vaší otázku, neváhejte nás kontaktovat. Rádi Vám vše vysvětlíme.

DAF XF 105 na duální pohon NM LPG. Jak je to s montáží, úsporou a cenou přestavby?

DAF XF 105 na duální pohon NM LPG

Tahače DAF jsou vhodná vozidla pro přestavbu na duální pohon diesel gas LPG/CNG.
Úspora v duálním režimu NM+LPG se u těchto vozidel pohybje od 1,-Kč/km v závislosti na režimu provozu, způsobu jízdy a mnoha dalších faktorů.
Pro příklad u vozidel DAF XF105 která mají spotřebu okolo 33-35l/100km nafty je snížení v duálním režimu o 10l nafty a zhruba stejné množství LPG spotřebují. V podstatě je 10litrůnafty nahrazeno 10litry LPG, které je přibližně za 1/2 ceny.
Výsledná úspora je tedy zhruba 5litrů nafty na 100km.
Cena přestavby záleží na použitém systému a konfiguraci použitých nádrží LPG a pohybuje se v rozmezí 58 – 100tis.Kč.
Co se týká záruky u autorizovaných servisů, je to na individuálním přístupu a dohodě. Někteří to vůbec neřeší, jiní jsou kategoricky proti(protože na té záležitosti nijak neparticipují, neznají to a tudíž je to přinejmenším obtěžuje).
Zápis do TP je momentálně možný u varianty diesel+LPG, kde má naše firma jako první v ČR typové schválení hromadné přestavby a legalizace duálního pohonu s LPG je již jen pouhou formalitou.

Na typovém schválení varianty duálních pohonů s CNG  pracujeme. Předpokládáme, že  na jaře 2016 bychom měli obdržet rozhodnutí MD o hromadném schválení přestavby vozidel na duální pohon NM+CNG. 

Online kalkulátor

Funguje diesel motor přestavěný na duální pohon Diesel Gas pouze na plyn LPG, nebo CNG?

Naftový motor v duálním režimu vždy běží na základní palivo – motorovou naftu (NM)

Duální systém Diesel Gas je již podle názvu provozován na dvě paliva současně. Motor vždy běží na základní palivo NM. V duálním režimu je plynovým systémem snížována dávka nafty vstřikovaná do válců motoru a rozdíl je „dofukován“ plynem do sání motoru. Toto vysvětlení je velmi zjednodušené a popisuje pouze pricip funkce duálního systému Diesel Gas. Ve skutečnosti je proces snížení dávky nafty a dávkování plynu velmi složitý, dynamický a řídí jej výkonná řídící jednotka.

Jak dlouho trvá přestavba na duální pohon Diesel Gas LPG ?

Přestavba Diesel Gas LPG

fyzická montáž plynového systému trvá 2 dny, pokud nejsou nutné nějaké vícepráce které nebylo možné připravit dopředu.

 

Jak je to s průjezdem velkých tunelů s kamionem na Diesel Gas?

V Evropě existují dva důležité tunely na které se dopravci nejčastěji ptají zda jsou průjezdné vozidly s duálním pohonem Diesel Gas

EUROTUNNEL le shuttle   (Folkstone – Calais) NE  průjezd vozidel s nádrží LPG, nebo CNG není možný
více informací zde: http://www.eurotunnel.com/uk/site-information/lpg/

Gotthard-Strassentunnel (Švýcarsko) – ANO

Výrobce systému Solaris Diesel učinil dotaz na Švýarskou policii a obdržel od ní souhlasné stanovisko.

GotthardTunnel_LPG

Jakou vzdálenost ujede tahač diesel gas na jednu nádrž LPG ?

Tahače mají v duálním režimu Diesel+LPG spotřebu 8 – 15 litrů LPG/100km. Dojezd je samozřejmě závislý na objemu a počtu nádrží LPG. V praxi se používá pokud možno jedna nádrž s co největším objemem. Velikost nádrže však bývá často limitována možnostmi prostoru pro montáž nádrže na rámu vozidla. Nejčastěji jsou používány válcové nádrže o objemu 180 a 250litrů. Tyto nádrže mají průměr 600mm a délku 700, respektive 980mm. Na jednu natankovanou nádrž LPG je schopen tahač s takovouto nádrží ujet 1000 – 1900km.

Je moje vozidlo vhodné pro přestavbu na duální pohon Diesel Gas?

Přestavba na duální pohon Diesel Gas LPG

je vhodná pro všechna vozidla a stroje u kterých je vysoké provozní nasazení a spotřebují velké množství motorové nafty. Je důležité posoudit, zda se investice do přestavby vrátí ve formě ušetřených finančních prostředků za PHM v přijatelném čase, aby měla tato investice smysl.

Napište si o jednoduchou kalkulaci přestavby Vašeho vozidla/stroje!

Je možné přestavět na duální pohon NM+LPG i např. motor Renault Espace 2.2dci?

Přestavba vozidla Ren Espace 2,2 DCi

Přestavba Renaultu Espace na duální pohon diesel gas LPG je v podstatě možná. Žádné nevratné úpravy na motoru nejsou nutné, neupravuje se ani originální program řídící jednotky nafty. Cena přestavby tohoto vozidla vyjde na cca 31000,-Kč vč. DPH.
Otázkou je však rentabilita takové přestavby. Zde je odkaz na náš online kalkulátor návratnosti přestavby. Kalkulátor nemáme na osobní auta nakonfigurovaný z důvodu nízké rentability přestavby u osobních vozidel s nízkou spotřebou nafty a malým počtem najetých km. Obecně platí, že smysl uvažovat o přestavbě vozidla na duální pohon NM+LPG má u vozidla, které má spotřebu cca 10 litrů/100km a měsíčně najede alespoň 3500 km.

Je nutná úprava motoru při přestavbě dieselu na diesel gas?

Úprava motoru při přestavbě na Diesel Gas není nutná

Přestavba naftového motoru na duální provoz v kombinaci nafta a plyn LPG, nebo CNG přidávaný do sací větve motoru nevyžaduje žádné nevratné zásahy ani úpravy motoru ani jeho příslušenství.

Jsou přestavěná vozidla na Dieselgas LPG nebo CNG osvobozena od silniční daně?

Vozidla na Dieselgas LPG a CNG jsou osvobozena od silniční daně

Tato daňová úleva se vztahuje i na vozidla s duálním pohonem dieselgas. Platí zde pouze omezení do 12tun celkové hmotnosti vozidel vyjma autobusů.

Více informací v článku o silniční dani a vozidlech na plyn.

Kdy se mi vyplatí přestavba na duální pohon Diesel Gas LPG, nebo CNG ?

Na duální pohon Diesel Gas je možné přestavět prakticky každý diesel motor

Avšak ne u každého vozidla se tato přestavba vyplatí.

Je nutné zvážit, jaké provozní náklady má Vaše vozidlo a s jakou intenzitou je využíváno. Cena přestavby konkrétního vozidla je samozřejmě také důležitá. Obecně lze říci, že vzhledem k ceně přestavby a možnosti % úspory je duální systém vhodný zejména pro nákladní vozidla, pracovní stroje a agregáty u kterých je předpoklad pracovního nasazení a většinou mají velkou spotřebu nafty.
Například nemá smysl přestavět osobní automobil, který má spotřebu nafty 5l/100km a měsíčně najede pouze 1000km.Návratnost takové investice by byla několik let.

Chcete-li orientačně zjistit, zda má pro Vás smysl uvažovat o přestavbě Vašeho dieselu na duální pohon NM+LPG, navštivte náš Online kalkulátor a zkuste jaké výsledky můžete zhruba očekávat.

Online kalkulátor1.1

V případě jakýchkoli dotazů nás neváhejte kontaktujte nás!, rádi Vám vše vysvětlíme.

Lze přestavbou Diesel Gas změnit normu Euro na vyšší?

Emisní normu přestavbou vozidla povýšit nelze

Česká legislativa nepočítá s posunutím stávající emisní normy u vozidel přestavěných na duální pohon NM+LPG, nebo NM+CNG na vyšší jak je tomu například při dodatečném osazení filtrem pevných částic. Stát by prý přišel o mnoho peněz… V zahraničí například v Rakousku existuje to, že se na přestavěné vozidlo na Diesel Gas pohlíží, jako kdyby mělo emisní normu Euro 5, ale pouze pro účely možnosti vjezdu do tzv. zelených zón.

Může tahač s nádrží LPG, nebo CNG na trajekt např. do Anglie, nebo Švédska?

Ano, všechny trajekty vozí tahače a nákladní vozidla s duálním pohonem bez problémů.

Některé přepravní společnosti vyžadují skutečnost, že je vozidlo vybaveno alternativním pohonem na LPG, nebo CNG nahlásit dopředu před naloděním. Doporučujeme tyto informace ověřit u konkrétního přepravce. Obecně ale s plynovou nádrží na vozidle není problém, pokud množství plynu nepřesahuje stanovený limit, kdy by již palivo bylo považováno za náklad ADR. To ale u žádného kamionu nehrozí.

V případě jakýchkoli dotazů nás neváhejte kontaktovat, rádi Vám vše zodpovíme a vysvětlíme!

Zde napište Váš dotaz:

Pole označená * jsou povinná